Nowe numery rachunków NRB
(Numer Rachunku Bankowego – rozliczenia krajowe) oraz IBAN (International Bank Account Number – w rozliczeniach zagranicznych).
- W jaki sposób powinny być podawane?
Zgodnie z §7 Zarządzenia Prezesa NBP do identyfikacji rachunków bankowych w rozliczeniach krajowych stosuje się następujące formaty zapisu NRB: numer winien składać się z 26 cyfr, a poszczególnych części numeru nie oddziela się np. separatorem czy spacją. Analogiczny format zapisu występuje również w przypadku rachunku IBAN.
- Najczęściej popełniane błędy w zapisie NRB w poleceniach przelewu:
Pomijanie liczby kontrolnej w numerze NRB odbiorcy środków lub umieszczanie jej na końcu NRB oraz dopisywanie przed NRB numeru rozliczeniowego banku, następnie wpisanie myślnika, a po nim wpisanie NRB.
Prawidłowy zapis:
cc aaaa aaaa bbbb bbbb bbbb bbbb |
– na dokumentach papierowych
ccaaaaaaaabbbbbbbbbbbbbbbb
– postać elektroniczna
cc
– dwucyfrowa liczba kontrolna (wyliczana na podstawie pozostałej części nr rachunku)
aaaa aaaa
– ośmiocyfrowy nr rozliczeniowy oddziału banku
bbbb bbbb bbbb bbbb – szesnastocyfrowy numer rachunku Klienta. Oznacza to, że każdy numer NRB ma długość 26 znaków i nie zawiera liter.
- Czy wszystkie banki w Polsce są technicznie przygotowane do obsługi transakcji
z numerami rachunków NRB?
Wszystkie banki krajowe przyjęły harmonogram wdrażania standardu NRB, zawarty w Karcie wdrażania NRB. Zgodnie z tym dokumentem, począwszy od 1 lutego 2001 r., banki potwierdziły przystosowanie swoich systemów informatycznych do możliwości weryfikacji poprawności NRB i przez to mają obowiązek poprawnej rejestracji oraz kontroli poprawności na dokumentach płatniczych numerów rachunków bankowych NRB używanych w innych bankach.
- Do kiedy będą obowiązywać zarówno stare, jak i nowe numery?
Do 30 czerwca 2004 r. banki mogą stosować zarówno nowe (NRB lub IBAN), jak i stare numery rachunków. Wspomniany termin jest datą graniczną i pozwala na wcześniejsze całkowite wprowadzenie przez banki nowych numerów rachunków.
Począwszy od 1 lipca 2004 r. do identyfikacji rachunków bankowych w rozliczeniach krajowych (lub zagranicznych) będzie można stosować wyłącznie nowe numery rachunków.
- Czy transakcje dokonywane ze starym numerem rachunku bankowego będą akceptowane?
Transakcje z pełnym prawidłowym starym numerem rachunku kierowane drogą rozrachunków międzybankowych lub międzyoddziałowych do klientów oddziałów
są uważane za poprawne i będą akceptowane w okresie przejściowym.
- Kiedy Bank Pekao zaprzestanie w ogóle przyjmowania transakcji ze starymi numerami rachunków?
Zgodnie z Zarządzeniem Prezesa NBP ostateczną datę posługiwania się starymi numerami rachunków bankowych stanowi 1 lipca 2004 r.
Okres posługiwania się starymi numerami rachunków przez klientów poszczególnych oddziałów Banku został indywidualnie określony zazwyczaj okres kilku miesięcy od momentu nadania nowego numeru NRB.
- Czy jest możliwe, że system internetowy któregoś polskiego banku nie obsługuje nowych numerów rachunków ?
Jest to sytuacja niedopuszczalna, bo jest to niezgodne z uchwałą, podjętą przez Związek Banków Polskich, nakazującą bankom stosowanie formy pasywnej NRB począwszy od 1 lutego 2001 r. W związku z tym każdy bank krajowy musi posiadać zdolność rejestracji, kontroli poprawności i przekazania zlecenia płatniczego zawierającego nowy numer rachunku bankowego NRB. Wszystkie banki krajowe powinny mieć przynajmniej możliwość przekazania numeru NRB w pełnej formie, bez zniekształceń (tj. separatorów, kreseczek itp.). Taki sposób postępowania nie gwarantuje wszakże przesłania zlecenia z poprawnym numerem NRB, ale pozwala na znaczne ograniczenie błędnych transakcji.
- Czy bank może odrzucić transakcję z błędnym lub niepełnym numerem rachunku w standardzie NRB?
Bank może to zrobić, ponieważ błędny numer rachunku pozwala na podjęcie decyzji o odrzuceniu transakcji. W szczególności decyzja ta jest uzasadniona dla rachunków NRB, ponieważ brak liczby kontrolnej stwarza możliwość przeoczenia pomyłki wewnątrz numeru, a tym samym zakwalifikowania środków na rachunek innego klienta.