Technologia Wiadomości branżowe Wiercimy

Maleje rynek jogurtów pitnych

Warszawa, 6 marca 2015 r. – W 2014 roku polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na kategorię jogurtów pitnych 364 mln, co oznacza 4-procentowy spadek w porównaniu do 2013 roku – wynika z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK.Analizowana kategoria jogurtów pitnych obejmuje wszystkie jogurty owocowe, naturalne oraz probiotyczne przeznaczone do picia.W 2014 roku 63 proc. gospodarstw domowych zakupiło produkt pochodzący z tej kategorii przynajmniej jeden raz. Jednocześnie wartym podkreślenia jest fakt, iż produkty markowe mają tu zdecydowanie silniejszą pozycję (ilościowy udział na poziomie 72 proc.) niż produkty marek własnych (ilościowy udział na poziomie 28 proc.).W monitorowanym okresie w ujęciu ilościowym jogurty pitne odnotowały 7-procentowy spadek, którego przyczyną są zarówno rzadsze zakupy kategorii (przeciętnie 9 razy), jak i kupowanie mniejszych ilości podczas pojedynczej wizyty w sklepie.Spadek wartościowy w kategorii był mniej gwałtowny niż spadek ilościowy za sprawą wzrostu średniej ceny. Analizując trendy dla produktów markowych i marek własnych widoczne jest wolniejsze tempo spadku w przypadku produktów pod marką sieci handlowych, co przyczynia się do wzrostu ich udziału w

Warszawa, 6 marca 2015 r. ? W 2014 roku polskie gospodarstwa domowe przeznaczyły na kategorię jogurtów pitnych 364 mln, co oznacza 4-procentowy spadek w porównaniu do 2013 roku ? wynika z danych Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

Analizowana kategoria jogurtów pitnych obejmuje wszystkie jogurty owocowe, naturalne oraz probiotyczne przeznaczone do picia.W 2014 roku 63 proc. gospodarstw domowych zakupiło produkt pochodzący z tej kategorii przynajmniej jeden raz. Jednocześnie wartym podkreślenia jest fakt, iż produkty markowe mają tu zdecydowanie silniejszą pozycję (ilościowy udział na poziomie 72 proc.) niż produkty marek własnych (ilościowy udział na poziomie 28 proc.).

W monitorowanym okresie w ujęciu ilościowym jogurty pitne odnotowały 7-procentowy spadek, którego przyczyną są zarówno rzadsze zakupy kategorii (przeciętnie 9 razy), jak i kupowanie mniejszych ilości podczas pojedynczej wizyty w sklepie.

Spadek wartościowy w kategorii był mniej gwałtowny niż spadek ilościowy za sprawą wzrostu średniej ceny. Analizując trendy dla produktów markowych i marek własnych widoczne jest wolniejsze tempo spadku w przypadku produktów pod marką sieci handlowych, co przyczynia się do wzrostu ich udziału w kategorii ? w 2014 roku odpowiadały za 22 proc. wydatków na kategorię.

Biorąc pod uwagę miejsce dokonywania zakupu, największe znaczenie mają sklepy dyskontowe, które w 2014 roku odpowiadały za 31 proc. wydatków i 34 proc. zakupów kategorii. Na drugiej pozycji uplasowały się hipermarkety, niewiele tracąc do dyskontów. Zmniejszyły się zakupy kategorii w handlu tradycyjnym, który doświadczył negatywnych trendów wartościowych i ilościowych, spadki wyniosły po około 15-16 proc.

Cechą charakterystyczną dla kategorii jogurtów pitnych jest sezonowość. W latach 2012-2013 najmocniejszy był kwartał trzeci, zarówno pod względem ilości nabywców, jak i w ujęciu wartościowym. W roku 2014 trend ten uległ zmianie i największe zakupy miały miejsce w drugim kwartale roku, po czym zarysowała się tendencja zniżkowa.

A to już wiesz?  Ubezpieczenia komunikacyjne Liberty Direct w ING

W 2014 roku największy wartościowy udział w kategorii jogurtów pitnych wygenerowały trzy i czteroosobowe gospodarstwa domowe z osobą prowadzącą gospodarstwo w wieku 30-39 lat.Najbardziej popularne smaki to mieszanka owoców i truskawkowy. Gospodarstwa domowe przeznaczyły na nie połowę swoich wydatków na całą kategorię. Z kolei jedna czwarta wydatków na kategorię jogurtów pitnych przeznaczona została na napoje probiotyczne pakowane w małe buteleczki (o pojemności około 100g).

Jogurty pitne dla dzieci definiowane poprzez opakowanie, które na to jednoznacznie wskazuje, to jedynie 7 proc. wartości całej kategorii. Na jogurty pitne typu light nabywcy wydali jeszcze mniej, segment ten odpowiada za 4 proc. wartości kategorii.


dostarczył infoWire.pl

Źródło GfK Polonia. Dostarczył netPR.pl

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy